سیستم های صوتی مورد استفاده در مساجد و هیئت ها

سیستم های صوتی مورد استفاده در مساجد و هیئت ها

همخوانی سیستم صوتی (مثل میکروفون، بلندگو، اذان گو و آمپلی فایر) با معماری مسجد یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت صدای پخش شده در آن خواهد بود.

 

از دیرباز مساجد یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای گرد هم آمدن افراد بوده است. در این فضا مراسم متعدد و متنوعی برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسائل در برگزاری مراسم‌های مذهبی از برگزاری نماز جماعت گرفته تا عزاداری‌ها و جشن‌ها، انتقال صدا به حاضران است. انتخاب تجهیزات صوتی همچون میکروفون، بلندگو، آمپلی فایر موارد مهمی هستند که باید نسبت به آن ها آگاهی داشت تا بتوان بهترین خرید تجهیزات صوتی را انجام داد. از این رو بوده که سیستم‌های صوتی مورد استفاده در مساجد و هیئت ها اهمیت پیدا کرده اند.

 

زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

 

سیستم های صوتی مورد استفاده در مساجد و هیئت ها

همواره انتقال صدای مساجد یکی از دغدغه‌های اصلی طراحان و سازندگان آن‌ها بوده است. نکته مهمی که در انتقال صدای مساجد وجود دارد نیاز به پخش صدا در داخل و خارج از فضای مسجد به طور همزمان است. از سوی دیگر مساجد به دلیل داشتن فضاهای متنوع مانند صحن، شبستان، ایوان، مناره، محراب و گنبد برای پخش یکنواخت صدا نیاز به تجهیزات مناسب براساس سبک، فرهنگ، و شکل مسجد خواهد بود. سیستم‌های صوتی و تصویری می‌توانند تجربه و تعامل افراد حاضر در محیط و فضای مسجد را بهبود ببخشند و امکان برقراری ارتباط موثرتری را فراهم کنند. در نظر داشته باشید استفاده و نصب سیستم‌های صوتی در مساجد نیاز به دانش لازم و کافی در این حوزه خواهد داشت، بنابراین پیش از تهیه تجهیزات مورد نیاز بهتر است با کارشناسان این حوزه مشورت نمایید. یکی دیگر از مزایای استفاده از یک سیستم صوتی با کیفیت در مساجد فراهم آمدن امکان ضبط مراسم، با کیفیت مناسب خواهد بود.

 

 

تجهیزات سیستم صوتی مورد نیاز برای مساجد و هیئت ها

شاید در نگاه اول تجهیزات صوتی مساجد تفاوتی با سایر سیستم‌های صوتی نداشته باشد. سیستم صوتی مورد استفاده در مساجد و هیئت ها از میکروفون، باند و بلندگو، بلندگو شیپوری، میکسر صدا، آمپلی‌فایر و سایرموارد تشکیل شده است اما نکته مهم در این تجهیزات صوتی حفظ هارمونی محیط عرفانی مساجد است. از این رو علاوه بر ویژگی‌های مورد نیاز سیستم صوتی باید به همخوانی سیستمهای صوتی با معماری مساجد نیز توجه داشت. 

 

  • بلندگو برای مسجد و هیئت ها

یکی از اصلی‌ترین تجهیزات سیستم‌های صوتی مورد استفاده در مساجد بلندگوها هستند. همان‌طور که اشاره شد از آن‌جایی که در مساجد و هیئت ها فضاهای متنوعی وجود دارد که صدا باید در آن‌ها پخش شود نیاز به استفاده از انواع مختلف بلندگو در مساجد خواهد بود. برای مثال در فضای حیاط مساجد می‌توان از بلندگوهای شیپوری یا بلندگوهای دیواری مناسب فضاهای بیرونی استفاده کرد. بلندگوهای دیواری مناسب فضاهای بیرونی با بدنه‌ مقاوم ساخته می‌شوند و در برابر بارش باران، برف، رطوبت، گرد‌وخاک و نور خورشید مقاومت ‏بالایی دارند. ‏البته در زمان استفاده از بلندگو شیپوری در مساجد باید به ویژگی‌های این نوع از بلندگوها توجه نمایید. بلندگوهای شیپوری گزینه مناسب برای پخش صدا در فواصل دور است. برای فضاهای داخلی مسجد نیز می‌توان از باند ستونی یا دیواری ‏سالنی بهره برد. در خرید این نوع از باندها باید به مدل آن توجه داشت زیرا این بلندگوها در دو نوع اکتیو و پسیو تولید می‌شوند. مدل پسیو بر روی خود آمپلی‌فایر ندارد و برای استفاده از آن نیاز به آمپلی‌فایر خواهد بود. اما مدل اکتیو که کمی وزن بیشتری دارد با آمپلی‌فایر داخلی به فروش می‌رسد. یکی دیگر از تجهیزات قابل استفاده در فضاهای داخلی مساجد بلندگوهای دکوراتیو هستند. استفاده از بلندگوهای دکوراتیو در مساجد به زیبایی بصری فضا کمک شایانی خواهد کرد. 

 

اگرچه بلندگو به عنوان خروجی سیستم صوتی مساجد و هیئت ها تاثیر به‌سزایی در کیفیت صدای در حال پخش خواهد داشت اما اگر ورودی صدا کیفیت واضح را نداشته باشد بهترین بلندگوها نیز نمی‌توانند کیفیت صدای خروجی را تضمین کنند از این رو در تجهیز سیستم صوتی در مساجد باید به میکروفن باکیفیت نیز توجه ویژه‌ای داشت. برای مساجد از میکروفن‌های باسیم، میکروفون‌های بی‌سیم و میکروفن‌های یقه‌ای می‌توان استفاده کرد. استفاده از میکروفن‌های باسیم بسیار ساده است و در صورت استفاده از آن نیاز به نگرانی در خصوص باتری و فرکانس خارجی نیست. همچنین تعمیر این میکروفون‌ها خیلی سریع ‏صورت می‌گیرد و کار با آن‌ها نیاز به تخصص خاصی ندارد. میکروفن‌های بی‌سیم نیز به دلیل جلوگیری از مزاحمت سیمها و کابل‌های اضافی در برخی مساجد مورد استقبال قرار می‌گیرند. قیمت میکروفن بی‌سیم در مقایسه با میکروفن باسیم بیشتر است. علاوه‌بر این موارد استفاده از یک میکروفون یقه‌ای حرفه‌ای نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این ‏میکروفونها بر روی یقه لباس قرارمی‌گیرند و بیشتر ‏برای سخنران‌ها و روحانیون استفاده می‌شود. ‏ 

 

 

  • آمپلی فایر و میکسر برای مسجد و هیئت ها

آمپلی‌فایر یا تقویت‌کننده یکی از لوازم صوتی مساجد است که ‏سیگنالها را به حد استانداری می‌رساند و سپس به بلندگوها می‌فرستد. استفاده از آمپلی‌فایر از وجود نویز و قطع و وصلی صدا جلوگیری خواهد کرد. آمپلی‌فایرها در مدل‌های مختلفی با توان‌های ‏متفاوت تولید می‌شوند و باید با توجه به تعداد بلندگوها و شدت آن‌ها تقویت‌کننده مناسبی انتخاب ‏نمود. میکسر نیز همانند آمپلی‌فایر می‌تواند به صدای ورودی افکت افزوده و نویزهای آن را حذف نماید. البته باید در نظر داشته باشید استفاده از میکسر به دلایل امکانات بیشتر، به تخصص بالاتری نیاز خواهد داشت و عموما این کار توسط یک صدابردار انجام خواهد شد. این نکته نیز قابل توجه است که شاید در همه‌ مساجد به میکسر نیازی نباشد و بر حسب نیاز می‌توان برای مراسم‌های بزرگتر ‏آن‌ها را تهیه نمود. 

 

  • اذان گوی مساجد

یکی از اجزای مهم که در سال‌های اخیر استفاده از آن در مساجد افزایش پیدا کرده است اذان گوی مسجد است. این دستگاه با استفاده از جی‌پی‌اس، می‌تواند طول و عرض جغرافیایی منطقه مسجد را محاسبه کرده و با تشخیص اوقات شرعی آن منطقه اذان‌، ادعیه و قرآن پیش از اذان را پخش کند. 

 

برای مطالعه بیشتر: وب کم کنفرانسی

 

نکات مهم در نصب تجهیزات صوتی در مساجد 

تهیه و نصب سیستم صوتی در مساجد پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و نیازمند تخصص و تجربه در این حوزه است. در ادامه به چند نکته مهم که توجه به آن‌ها در تجهیز سیستم صوتی مساجد بسیار حائز اهمیت است اشاره خواهیم کرد. 

 

  • صدای یکنواخت

اشاره کردیم که وجود فضاهای مختلف مانند شبستان، مناره‌ها، گنبد، ورودی مسجد (صحن)، ایوان (فضای ‏بیرونی)، محراب و سایرموارد در مساجد سبب استفاده از تجهیزات متنوع شده است. از این رو بسیار مهم بوده که این تجهیزات به نحوی در کنار یکدیگر و در فاصله مناسب قرار گیرند تا صدا به‌صورت یکنواختی در همه فضاهای ‏مسجد پخش و شنیده شود. عدم پخش یکنواخت صدا سبب می‌شود فرد نزدیک به بلندگو صدا را به شکل آزاردهنده بشنود و ‏افراد دورتر نتوانند به سخنان گوش بدهند. در این بخش استفاده کارشناسان حرفه‌ای که بتوانند محاسبات لازم برای تولید یک صدای یکنواخت را انجام دهند می‌تواند راهگشا باشد. 

 

  • ‏تعداد حاضرین در مسجد

ابعاد فضای مسجد و تعداد افرادی که در این فضا در مراسم شرکت خواهند کرد یکی دیگر از موارد مهم و تاثیرگذار در تجهیزات صوتی مورد استفاده در مساجد است. البته در زمان بررسی این مورد لازم است حداکثر تعداد نفرات در نظر گرفته شود. 

 

  • ‏انتخاب تجهیزات مناسب

در انتخاب تجهیزات مناسب برای تجهیز سیستم صوتی مساجد باید به موارد مختلفی توجه نمود. تجهیزاتی که برای هر مسجد تهیه می‌شود باید متناسب با نیاز آن مسجد باشد. بیشتر افراد در به دنبال خرید ارزان هستند ولی باید در نظر داشت هر جنس ارزانی مناسب نخواهد بود. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که صرفا گرون بودن یک وسیله دلیلی برای مناسب بودن آن نخواهد بود. بهترین راه برای خرید تجهیزات مناسب تهیه یک لیست از موارد مورد نیاز و تعیین بودجه برای خرید آن‌ها است. سپس می‌توان با کمک متخصصان و کارشناسان تجهیزات مورد نظر را با بهترین کیفیت و قیمت تهیه نمود.

 

برای مطالعه بیشتر: وب کم حرفه ای 

 

قیمت نصب سیستم صوتی برای مسجد

همان‌طور که اشاره کردیم تجهیزات سیستم‌های صوتی مورد استفاده در مساجد با قیمت‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شوند. از این رو لازم است تجهیزاتی انتخاب شود که صدا را با کیفیت مناسب و یکنواخت در همه فضاها پخش نمایند. تنها پس از بررسی نیازها و انتخاب تجهیزات مورد نیاز می‌توان در خصوص قیمت سیستم‌های صوتی در مساجد نظر قطعی داد. 

 

برای مطالعه بیشتر: دستگاه ویدیو کنفرانس

 

 

خرید سیستم صوتی با کیفیت

شرکت توسعه ارتباطات گلیک علاوه بر فعالیت در زمینه ی خرید سیستم صوتی با کیفیت بالا، در زمینه های خرید ویدئو کنفرانس، خرید سیستم کنفرانس، خرید میکروفون کنفرانس، خرید وب کم، خرید دوربین کنفرانس، خرید وب کم لاجیتک، خرید وب کم برای استریم، خرید webcam، استعلام قیمت تجهیزات صوتی سالن کنفرانس، استعلام قیمت میکروفن ویدئو کنفرانس، استعلام قیمت سیستم کنفرانس، استعلام قیمت دوربین ویدئو کنفرانس، استعلام قیمت دوربین کنفرانس، استعلام قیمت وب کم logitech و سایرموارد به فعالیت مشغول است.

 

برای خرید تجهیزات صوتی، با توسعه ارتباطات گلیک تماس بگیرید

 

     

 

جمع بندی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین موضوع در برگزاری باکیفیت مراسم مذهبی در مساجد، سیستم صوتی و صدای پخش شده مراسم است. از این رو تجهیزات سیستم صوتی مساجد اهمیت زیادی دارند. برای تجهیز یک مسجد باید با توجه به ابعاد، معماری، تعداد شرکت‌کنندگان و مواردی از این دست، تجهیزات صوتی مورد نیاز را انتخاب و تهیه نمود. با توجه به تنوع فضاهای مسجد و همچنین نیاز به پخش یکنواخت صدا در فضاهای داخلی و بیرونی باید در انتخاب تجهیزات دقت فراوانی داشت. توصیه می‌شود در تهیه این تجهیزات از کارشناسان و متخصصان این حوزه راهنمایی و یاری گرفته تا بتوانید سیستم صوتی مسجد را مثل میکروفون، بلندگو، اذان گو و آمپلی فایر را با کیفیت و هزینه‌ای مناسب تهیه و نصب نمایید.

 

 

برچسب ها :

بلندگو

اسپیکر

میکروفون

تجهیزات سیستم صوتی مورد نیاز برای مساجد

سیستم های صوتی مورد استفاده در مساجد

بلندگو برای مسجد

میکروفون برای مسجد

آمپلی فایر و میکسر برای مسجد

اذان گوی مساجد

نکات مهم در نصب تجهیزات صوتی در مساجد

صدای یکنواخت

‏تعداد حاضرین در مسجد

‏انتخاب تجهیزات مناسب

قیمت نصب سیستم صوتی برای مسجد

کلام آخر

کیفیت پخش صدا

ویژگی‌های مورد نیاز سیستم صوتی

بلندگو شیپوری در مساجد

نصب سیستم صوتی

تجهیز سیستم صوتی

تجهیزات سیستم صوتی

میکسر صدا

باند و بلندگو

باند

بلندگو اکتیو

بلندگو پسیو

خرید باند

خرید بلندگو

میکروفون باسیم

میکروفون بی سیم

میکروفن

میکروفون یقه‌ای

آمپلی‌فایر

کاربرد آمپلی‌فایر

قیمت سیستم‌های صوتی

قیمت سیستم‌ صوتی مساجد

سیستم کنفرانس

میکروفون کنفرانس

گلیک

توسعه ارتباطات گلیک

میکروفون مساجد

باند برای مسجد

آمپلی فایر برای مسجد

سیستم صوتی هیئت

باند هیئت

اسپیکر برای هیئت

میکروفون برای هیئت

وب کم حرفه ای

ویدئو کنفرانس

خرید ویدئو کنفرانس

خرید سیستم کنفرانس

خرید میکروفون کنفرانس

خرید وب کم

وب کم

خرید دوربین کنفرانس

دوربین کنفرانس

خرید وب کم لاجیتک

خرید وب کم برای استریم

خرید webcam

قیمت میکروفن ویدئو کنفرانس

قیمت سیستم کنفرانس

قیمت دوربین ویدئو کنفرانس

قیمت دوربین کنفرانس

قیمت وب کم logitech

قیمت وب کم

وب کم کنفرانسی

دستگاه ویدیو کنفرانس

شرکت توسعه ارتباطات گلیک

انتخاب سیستم صوتی مناسب سالن کنفرانس

انواع میکروفون سالن کنفرانس

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha