فناوری HDR در ویدئو پروژکتور

فناوری HDR در ویدئو پروژکتور

تکنولوژی‌های ویدئو پروژکتور بدون HDR، قابلیت محدود‌تری در نمایش نواحی دارای روشنایی بالا در تصاویر دارند.

 

یکی از تجهیزات استفاده شده در سالن‌های کنفرانس ویدئو پروژکتور است. این وسیله برای نمایش تصاویر در ابعاد بزرگ بر روی پرده نمایش کاربرد دارد. مهم‌ترین نکته در انتخاب یک ویدئو پروژکتور مناسب، کیفیت تصویر آن است. کیفیت تصویر یک ویدئو پروژکتور باید به گونه‌ای باشد که همه حاضرین در سالن کنفرانس بتوانند تصاویر را با وضوحی قابل قبول ببینند. یکی از فناوری‌هایی که در کیفیت تصویر نمایش داده شده توسط ویدئو پروژکتور تاثیر خواهد داشت، فناوری HDR است. در ادامه این فناوری، انواع آن و تاثیرش بر کیفیت تصویر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

تکنولوژی HDR چیست

فناوری HDR نسبت کنتراست، روشنایی و عمق رنگ را در صفحه نمایش و همچنین کیفیت را در سطح پیکسل بهبود می‌بخشد. HDR یا High Dynamic Range تصویری را تولید می‌کند که رنگ‌های واقعی‌تری دارد. از سوی دیگر در سطح پیکسل، هر پیکسل دارای فناوری HDR وقتی روشن است روشن‌تر و وقتی خاموش است تیره‌تر از دیگر پیکسل‌ها خواهد بود از این رو در نمایش سایه‌ها بسیار موثر است. مجموعه این موارد سبب می‌شوند پیکسل دارای فناوری HDR در کنار یکدیگر تصویر را دقیقا همان‌طور که چشم انسان تصاویر را پردازش می کند، شبیه سازی کنند.

 

برای مطالعه بیشتر: سیستم کنفرانس

 

HDR برای پروژکتور شما چه سودی دارد؟

همان‌طور که اشاره شد تکنولوژی HDR، شاخص‌های کنتراست، روشنایی و عمق رنگ را در تصاویر نمایش داده شده افزایش خواهند داد. در تعیین کیفیت تصویر این شاخص اهمیت بالایی دارند. از این رو می‌توان گفت فناوری HDR تاثیر بسیار زیادی در افزایش کیفیت تصاویر خواهد داشت. با توجه به این موارد در زمان انتخاب ویدئو پروژکتور برای سالن کنفرانس بهتر است از یک ویدئو پروژکتور با تکنولوژی HDR استفاده نمایید که قابلیت نمایش محدوده بالاتری از رنگ‌های تیره و روشن با دقت بالا را داشته باشد.

 

 

انواع HDR

در نمایشگرها و ویدئو پروژکتورها از مدل‌های مختلفی از HDR بهره برده می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خود را دارند. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در خصوص تفاوت این مدل‌ها برای انتخاب ویدئو پروژکتور مناسب اهمیت فراوانی خواهد داشت.

 

  • HDR10

HDR10 عمومی‌ترین نسخه HDR بوده که اکثر تولید‌کنندگان و ارائه‌دهندگان سرویس از آن استفاده می‌کنند.

 

  • HDR10+

HDR10+ مشابه سورس باز HDR10 است از این رو ویژگی‌های این دو مدل تقریبا یکسان خواهد بود. البته باید در نظر داشت HDR10+ برتر از HDR10 است. HDR10+ توسط سامسونگ تولید شده و در بین تعدادی از تولیدکنندگان (سامسونگ، ال‌جی، شارپ، سونی)  و ارائه‌دهندگان محتوا (برادران وارنر، دیزنی، نتفلیکس) به عنوان استاندارد پذیرفته شده است.

 

  • Dolby Vision HDR

Dolby Vision جدیدترین فرمت HDR بوده که در خیلی ویژگی‌ها با دو مدل قبلی مشابه است. از مهم‌ترین تفاوت‌های Dolby Vision با سایر فرمت‌ها، میزان استاندارد نمایش روشنایی است.

 

برای مطالعه بیشتر: وب کم کنفرانسی

 

محتوای HDR

حال که در خصوص تکنولوژی HDR در ویدئو پروژکتور و سایر دستگاه‌های نمایش تصویر اطلاعاتی به دست آوردیم لازم است در خصوص محتوای مناسب با این دستگاه‌ها نیز اطلاع لازم را داشته باشیم. برای بهره بردن از نهایت کیفیت ویدئو پروژکتور با فناوری HDR به محتوای HDR نیاز خواهد بود اما واقعیت این است که با وجود پیشرفت تکنولوژی HDR تعداد محتواهای HDR محدود است. به طور مثال سرویس‌های ارائه دهنده فیلم مانند Netflix در حال گسترش این تکنولوژی در محتواهای خود هستند. از دیگر محتواهای دارای این تکنولوژی می‌توان به بازی‌های ویدیویی یا دیسک‌های Blu-ray اشاره کرد.

 

آیا شما به ویدئو پروژکتور HDR نیاز دارید؟

همان‌طور که اشاره شد محتواهای محدودی وجود دارند که دارای HDR هستند از این رو برای تشخیص نیاز یا عدم نیاز به فناوری HDR در ویدئو پروژکتور باید به محتوایی که قصد نمایش آن را خواهید داشت توجه نمایید. البته باید در نظر داشت با توجه به گسترش روزافزون این فناوری و استفاده بیش از پیش آن در تولید محتواهای تصویری، تهیه ویدئو پروژکتوری که از این فناوری پشتیبانی نماید به نوعی آینده‌نگری و سرمایه گذاری خواهد بود.

 

برای مطالعه بیشتر: ویدئو کنفرانس

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha