تفاوت وبینار با ویدئو کنفرانس در چیست؟

تفاوت وبینار با ویدئو کنفرانس در چیست؟

تفاوت وبینار با ویدئو کنفرانس در چیست؟

وبینار و ویدئو کنفرانس هر دو از ابزار های مورد استفاده شرکت های بزرگ برای برقراری ارتباط است؛ اما تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس چیست؟

 

تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس چیست؟

پیشرفت فناوری در چند سال اخیر این امکان را به وجود آورده است که از طریق رسانه‌های مختلف بدون انجام سفرهای طولانی و گران قیمت و به صورت آنلاین با تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. یکی از این رسانه‌ها، اسکایپ (Skype) است که برای قرارهای کاری بین تعداد افراد کم یا قرارهای دوستانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از اسکایپ برای مصاحبه‌های آنلاین و سایرموارد هم استفاده می‌شود؛ اما شرکت‌های بزرگ برای برقراری ارتباط بدون مشکل با تعداد افراد زیادی در سراسر دنیا، به یک رسانه قوی‌تر و بهتر نیاز دارند. وبینار و ویدئو کنفرانس دو نمونه از همین رسانه‌ها هستند.

در ادامه می‌خواهیم در مورد ویدئو کنفرانس و وبینار صحبت کنیم و تفاوت این دو را به طور کامل شرح دهیم. با ما همراه باشید.

 

زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه

 

 

ویدئو کنفرانس چیست؟

کنفرانس‌های ویدئویی یا ویدئو کنفرانس به صورت زنده از طریق اینترنت برگزار می‌شوند. کنفرانس‌های ویدئویی بر اشتراک‌گذاری اطلاعات جمعی متمرکز هستند و در آن‌ها تفاوت زیادی بین مجری و مخاطب وجود ندارد. یک سری سخنرانی‌ها در کنفرانس‌های ویدئویی انجام می‌شوند و با شرایط مشترکی که ایجاد می‌شود، همه مخاطبان هم در برخی مواقع می‌توانند مجری باشند. در واقع، سخنرانی و ارائه اطلاعات در کنفرانس ویدئویی به صورت یک به چند انجام نمی‌شود.

 

ویدئو کنفرانس چیست؟

به همین دلیل، در کنفرانس‌های ویدئویی عموماً از همه شرکت‌کنندگان درخواست می‌شود که از رایانه‌ای که می‌تواند نرم‌افزار ویدئو کنفرانس را اجرا کند و به میکروفون کنفرانس و دوربین فیلم‌برداری دسترسی دارد، استفاده کنند. اگرچه ویدئو کنفرانس ممکن است پیچیده یا گران به نظر برسد؛ اما اینطور نیست. امروزه اکثر رایانه‌های رومیزی و دستگاه‌های تلفن همراه، اکثر ابزارهای مورد نیاز برای شرکت در کنفرانس ویدیویی را دارند.

 

 

ویژگی‌های کنفرانس ویدیویی چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم ویژگی‌های کلیدی ویدئو کنفرانس را به شما معرفی کنیم که برای درک هرچه بیشتر مخاطب و بهتر شدن جلسات مورد نیاز هستند:

 

۱. اشتراک گذاری صفحه نمایش

برای جلسات تعاملی، به اشتراک گذاری صفحه نمایش، امری حیاتی است. در ویدئو کنفرانس، شما می‌توانید در طول جلسه کل صفحه نمایش و همچنین برنامه‌های جداگانه را روی دسکتاپ خود به اشتراک بگذارید. این امر باعث می‌شود شرکت‌کنندگان، راحت‌تر موضوع بحث را دنبال کنند.

 

۲. قابلیت‌های وبکم چندگانه

در طول یک کنفرانس ویدئویی، اگر بتوانید چهره فردی را که در حال صحبت‌کردن است، ببینید حرف‌های او بسیار تأثیرگذار خواهد بود. اگر در کسب و کار خود، تعداد زیادی کارمند دورکار دارید یا اگر دائم در حال سفر هستید و با کارمندان خود جلسه آنلاین برگزار می‌کنید، بهتر است از یک وب کم حرفه ای استفاده کنید. در کنفرانس ویدئویی امکان استفاده از وبکم برای شما وجود دارد.

 

۳.  VoIP

برای همکارانی که از هم دور هستند، برقراری ارتباط با ویدیو باید به آسانی ارتباط از طریق تلفن یا چت باشد. وقتی ابزار کنفرانس ویدیویی شما بخشی از بسته Voice over Internet Protocol (VoIP) باشد، اینطور خواهد بود. با ویدئو کنفرانس از طریق VoIP، برقراری ارتباط کاملاً یکپارچه خواهد بود. کاربران می‌توانند با فشار دادن یک دکمه از تماس صوتی به تماس ویدیویی یا جلسات گروهی تغییر وضعیت دهند. همچنین برای اضافه‌‌کردن شرکت‌کنندگان، نیازی به ایجاد یک اتصال جدید یا توقف موقت ارتباط نیست.

 

۴. ویژگی‌های چت

در کنفرانس ویدیویی می‌توانید از قابلیت چت‌کردن استفاده کنید و کاربران می‌توانند پیام‌هایی از جمله متن و شکلک‌ها را در طول یک جلسه یا رویداد آنلاین به اشتراک بگذارند.

 

5 نرم افزار برتر ویدئو کنفرانس

۵. ضبط جلسه‌ها

آیا می‌خواهید جلسات ویدیویی خود را ضبط کنید؟ در اکثر پلتفرم‌های ویدئو کنفرانس، امکان ضبط جلسات وجود دارد. با ضبط جلسات آنلاین، می‌توانید ویدیو را در اختیار افرادی قرار دهید که در جلسه حضور نداشتند. بدین ترتیب هیچ فردی از جلسه جا نمی‌ماند.

 

۶. ویدئو HD

در هنگام برگزاری ویدئو کنفرانس، ویدیوی HD تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. با ویدیوی با کیفیت بالا، همه می‌توانند به وضوح ببینند که چه کسی صحبت می‌کند و این احساس را خواهند داشت که همگی در یک اتاق هستند.

 

۷. گزارش عملکرد

با استفاده از ویدئو کنفرانس می‌توانید گزارش حضور و غیاب و چت را در اختیار داشته باشید تا بتوانید بازخورد کافی از جلسات آنلاین خود دریافت کنید.

 

مشاوره و خرید سیستم کنفرانس ویدیویی

 

کاربردهای کنفرانس ویدیویی چیست؟

از جمله برخی کاربردهای کنفرانس ویدیویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری مصاحبه استخدام

  • برگزاری دوره‌های آموزشی

  • مدیریت پروژه

  • همکاری با مشتریان

  • برگزاری جلسات آنلاین فروش

 

 

چه ابزاری برای برگزاری کنفرانس ویدیویی نیاز است؟

در این قسمت برخی از متداول‌ترین ابزار ویدئو کنفرانس معرفی می‌شود:

  • صفحه نمایش: لپ تاپ، مانیتور رومیزی، صفحه نمایش تلویزیون

  • میکروفون و دوربین: میکروفون و وبکم داخلی، میکروفون و وبکم حرفه ای USB

  • بلندگوها: بلندگوی داخلی کامپیوتر، بلندگوی خارجی، تلفن کنفرانس VoIP (صدا از طریق IP)

  • اتصال به اینترنت: وای فای، اترنت

  • نرم افزار ویدئو کنفرانس: ابزارها و نرم افزارهای ویدئو کنفرانس

 

برای مطالعه بیشتر: دستگاه ویدیو کنفرانس

 

 

وبینار چیست؟

وبینار رویداد زنده‌ای است که به صورت آنلاین برگزار می‌شود و برای ارائه اطلاعات به شرکت‌کنندگان طراحی شده است. وبینار اغلب برای سخنرانی‌ها و سایر جلسه‌ها در قالب یک به چند برگزار می‌شود. همچنین یک وبینار ممکن است شامل اشتراک‌ گذاری صفحه نمایش بوده و بیش از یک ارائه‌دهنده کلیدی داشته باشد. علی‌رغم وجود ویژگی‌های تعاملی، مخاطبان در یک وبینار عموماً بینندگان منفعل هستند و به طور کلی برای حضور در وبینار و دریافت اطلاعات لازم نیازی به داشتن میکروفون یا وبکم ندارند.

 

وبینار چیست؟

همچنین می‌توان جلسات برگزار شده در وبینارها را ضبط کرد و بعداً در صورت نیاز در اختیار افراد قرار داد. این قابلیت به شرکت‌کنندگان این فرصت را می‌دهد که به مطالب ارائه‌شده دسترسی داشته باشند و به افرادی که نمی‌توانند در جلسه آنلاین شرکت کنند، اجازه می‌دهد که از مطالب ارائه‌شده بهره ببرند. برای برخی از سازمان‌ها، یک وبینار ضبط‌شده که از طریق VoD در دسترس است، می‌تواند یک جریان درآمد اضافی را به همراه داشته باشد.

 

برای مطالعه بیشتر: وب کم کنفرانسی

 

ویژگی‌های وبینار چیست؟

در این قسمت برخی از ویژگی‌های اساسی وبینار که معمولاً در نرم‌افزارها و سرویس‌های مختلف وبینار موجود است، معرفی می‌شود:

  • ارتباط صوتی، تصویری و متنی به صورت زنده

  • ارائه آسان نمایش‌های اسلاید، اسناد و محتوای صفحه

  • ضبط سخنرانی‌ها و اشتراک گذاری آن‌ها

  • برگزاری نظرسنجی‌ها، امتحانات و آزمون‌ها

در وبینارها، ارائه‌کنندگان می‌توانند با استفاده از عناصر مختلف مانند چت، نظرسنجی، آزمون و پرسشنامه با مخاطبان خود تعامل داشته باشند. همچنین شرکت‌کنندگان می‌توانند رویداد وبینار را با استفاده از رسانه‌های اجتماعی با سایر افراد به اشتراک بگذارند؛ چنین به اشتراک گذاری ای اغلب در ویدئو کنفرانس وجود ندارد.

 

کاربرد وبینار چیست؟

از جمله کاربردهای وبینار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری دوره‌های آموزشی در سراسر دنیا

  • برگزاری جلسات گفتگو دوستانه یا رسمی

  • استفاده از وبینار به عنوان ابزار مارکتینگ برای معرفی یا ارائه محصول

 

چه ابزاری برای برگزاری وبینار نیاز است؟

برای برگزاری وبینار به تجهیزات زیر نیاز دارید:

  • یک وبکم (اگر می‌خواهید تعامل چهره به چهره داشته باشید)

  • یک هدست خوب با میکروفون؛ بهتر است از بلندگوها استفاده نکنید، زیرا ممکن است هنگام صحبت در حین جلسه، پژواک ناخوشایندی ایجاد کنند. یک میکروفون برای برگزاری وبینار لازم است.

  • نرم افزار وبینار قابل اعتماد

  • اتصال به اینترنت

 

خرید سیستم کنفرانس و وبکم از ما

اگر می‌خواهید با سیستم کنفرانس و وبکم، جلسه‌های آنلاین و قرار تماس تصویری ویدئو کنفرانس را برگزار کنید، می‌توانید با مشاورین ما در تماس باشید. در فروشگاه ما می‌توانید بهترین گزینه‌ها را خریداری کنید. شما می‌توانید سیستم کنفرانس و وب کم های حرفه ای را با تضمین اصالت کالا از فروشگاه اینترنتی ما خریداری کنید.

 

برای مطالعه بیشتر: دوربین کنفرانس

 

 

وبینار و ویدئو کنفرانس چه نقاط مشترکی دارند؟

در حالی که جلسات کنفرانس ویدیویی عموماً تعاملی‌تر از وبینارها هستند، درست همانند وبینارها، می‌توان جلسات ویدئو کنفرانس را به عنوان محتوای VoD ضبط کرد و در دسترس افراد قرار داد. در وبینارها و کنفرانس‌های ویدیویی با استفاده از جلسات آنلاین ضبط‌شده می‌توان به یک جریان درآمدی بالقوه دست پیدا کرد.

یک نقطه مشترک دیگر بین وبینار و ویدئو کنفرانس شامل موارد مربوط به دسترسی می‌شود. هم وبینارها و هم کنفرانس‌های ویدئویی می‌توانند رویدادهای عمومی باشند که هر فردی می‌تواند در آن‌ها شرکت کند یا رویدادهای خصوصی که محدود به سازمان شما، لیست مهمانان دعوت شده و / یا افرادی هستند که از قبل ثبت نام می‌کنند.

 

تفاوت‌های بین وبینارها و کنفرانس‌های ویدئویی چیست؟

از جمله تفاوت‌های بین وبینارهای و ویدئو کنفرانس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. وبینار نوعی کنفرانس تحت وب است. ویدئو کنفرانس یک جلسه تصویری است که بین دو یا چند فرد صرف نظر از مکان آن‌ها برگزار می‌شود.

۲. وبینارها برای سمینارها، سخنرانی‌ها، برگزاری کارگاه‌ها یا نمایش محصولات و خدمات مفید هستند. کنفرانس ویدئویی برای جلسات کاری، معاملات تجاری، چت‌های ویدیویی خصوصی، اشتراک گذاری محتوا و مصاحبه با نامزدهای شغلی مفید است.

۳. هدف اصلی وبینار ارائه و به اشتراک گذاری داده‌ها است. هدف اصلی از ویدئو کنفرانس ارتباط و همکاری است.

۴. به طور کلی نوع رویداد وبینار عمومی است و نوع کنفرانس ویدئویی خصوصی است.

۵. وبینار برای بازاریابی و نمایش محصولات خوب است. کنفرانس ویدئویی برای بحث‌های میزگرد و نفی خوب است.

۶. وبینار می‌تواند از حجم نامحدود مخاطب پشتیبانی کند. کنفرانس ویدئویی با ظرفیت نرم افزاری خود می‌تواند مخاطبان محدودی را پشتیبانی کند.

۷. شرکت‌کنندگان در وبینار به صحبت‌های ارائه‌کننده گوش می‌دهند و نمی‌توانند مستقیماً سؤال بپرسند. در کنفرانس ویدیویی هر شرکت‌کننده یک ارائه‌دهنده و هر ارائه‌دهنده یک شرکت‌کننده است.

۸. ارائه‌دهندگان شرکت‌کنندگان در وبینار را نمی‌بینند. در کنفرانس ویدئویی همه اعضا، یکدیگر را می‌بینند.

۹. در وبینار تنها هزینه نرم افزار کنفرانس تحت وب پرداخت می‌شود. در کنفرانس ویدئویی هزینه نرم افزار ویدئو کنفرانس و تجهیزات ویژه پرداخت می‌شود.

۱۰. وبینار حاوی یک ارتباط یک طرفه است. ویدئو کنفرانس یک ارتباط دوطرفه دارد.

۱۱. وبینار برای مجموعه مخاطبان زیاد مفید است. ویدئو کنفرانس برای مجموعه مخاطبان کوچک خوب است.

۱۲. در وبینار نیازی به تجهیزات خاصی برای حفظ ارتباط نیست. در ویدئو کنفرانس نیاز به تجهیزات ویژه برای حفظ ارتباط وجود دارد.

 

 

برای مطالعه بیشتر: سیستم ویدیو کنفرانس

 

وبینارها در مقایسه با کنفرانس‌های ویدئویی: کدام یک بهتر است؟

اگر بخواهیم پاسخ کوتاهی بدهیم، باید بگوییم هیچ کدام بهتر از دیگری نیست! نکته اینجاست که دریابید کدام یک برای سازمان شما و نیازهای خاص سازمان در زمان معین بهتر است. در محیط رویدادهای مجازی امروزی، ابزارهایی که سازمان شما انتخاب می‌کند تا ذینفعان شما را دور هم جمع کند، حتی اگر آن‌ها از هم دور باشند، می‌تواند و باید بتواند هم از وبینارها و هم کنفرانس‌های ویدئویی پشتیبانی کند.

 

 

ویژگی های ابزارهای وبینار و کنفرانس ویدئویی :

کنترل قوی: ابزارهای کنترل قوی و انعطاف پذیر، بخش کلیدی سازماندهی وبینارها و کنفرانس‌های مجازی هستند. همچنین آن‌ها می‌توانند یک رویداد را به شکل وبینار یا ویدئو کنفرانس نزدیک‌تر کنند.

امکان ضبط و به اشتراک گذاری رویدادها در آینده: بهره‌گیری حداکثری از وبینارها و کنفرانس‌های ویدیویی به این معنی است که می‌توانید پس از پایان جلسه زنده، ویدیوی آن را با افراد به اشتراک بگذارید.

تجزیه و تحلیل: برای درک نحوه عملکرد وبینارها و کنفرانس‌های ویدیویی، انتخاب پلتفرمی که بتواند بینش دقیقی در مورد توجه و مشارکت کاربر به شما بدهد، ضروری است. تجزیه و تحلیل خوب می‌تواند به شما کمک کند موضوعاتی را مشخص کنید که شرکت‌کنندگان به اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها نیاز دارند. همچنین تجزیه و تحلیل به شما در ایجاد جلسات و ساختارهای رویداد بهتر در آینده کمک می‌کند.

ویژگی‌های تعاملی: درگیر نگه داشتن شرکت‌کنندگان در طول یک وبینار یا زمانی که شرکت‌کننده دیگری در حال ارائه است، نکته کلیدی در برگزاری جلسات است. گزینه‌های تعاملی مانند آزمون‌ها و نظرسنجی‌ها روشی عالی برای درگیر نگه‌ داشتن کاربران بدون ایجاد اختلال در جریان جلسه هستند.

 

 

خرید ویدئو کنفرانس:

شرکت توسعه ارتباطات گلیک علاوه بر فعالیت در زمینه ی خرید ویدئو کنفرانس، در زمینه های خرید سیستم کنفرانس، خرید میکروفون کنفرانس، خرید وب کم، خرید دوربین کنفرانس، خرید وب کم لاجیتک، خرید وب کم برای استریم، خرید تجهیزات سیستم کنفرانس، خرید تجهیزات مورد نیاز ویدئو کنفرانس، خرید تجهیزات ویدئو کنفرانس، خرید تجهیزات صوتی سالن کنفرانس، خرید تجهیزات صوتی سیستم کنفرانس، خرید تجهیزات سالن کنفرانس، خرید تجهیزات صوتی و تصویری برای اتاق کنفرانس و سایرموارد به فعالیت مشغول است.

 

برای مشاوره خرید تجهیزات ویدئو کنفرانس با ما تماس بگیرید

 

     

 

سخن پایانی تفاوت وبینار و کنفرانس ویدئویی

در این مطلب سعی کردیم در مورد تفاوت وبینار با ویدئو کنفرانس صحبت کنیم. همچنین شباهت‌های این دو را بیان کردیم. همان‌طور که گفتیم، نمی‌توان یکی را از دیگری برتر دانست و در واقع یک سازمان هم به وبینار و هم به ویدئو کنفرانس نیاز دارد. برای خرید سیستم کنفرانس و وبکم می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند. از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید تصمیم خود را بگیرید و خرید خود را انجام دهید. 

 

 

برچسب ها :

ویدئو کنفرانس

ویدئو کنفرانس نرم افزاری

وبینار

ویژگی های وبینار

ویژگی های کنفرانس ویدیویی

ابزار کنفرانس ویدیویی

سیستم ویدئو کنفرانس

تجهیزات وبینار

تلفن کنفرانس

وب کم حرفه ای

وب کم برای اتاق کنفرانس

میکروفون کنفرانس

تلفن voip

پروتکل های voip

نرم افزار ویدئو کنفرانس

کنفرانس ویدیویی نرم افزاری

سیستم کنفرانس چیست

سیستم کنفرانس

سیستم کنفرانس ویدئویی

ویدیو کنفرانس

کنفرانس ویدیویی مبتنی بر نرم افزار

کنفرانس مجازی

نرم‌افزار ویدئو کنفرانس

خرید سیستم کنفرانس

خرید ویدئو کنفرانس

خرید میکروفون کنفرانس

خرید وب کم

خرید دوربین کنفرانس

خرید وب کم لاجیتک

خرید وب کم برای استریم

تجهیزات سیستم کنفرانس

تجهیزات ویدئو کنفرانس

تجهیزات صوتی سالن کنفرانس

تجهیزات صوتی سیستم کنفرانس

تجهیزات سالن کنفرانس

تجهیزات صوتی و تصویری برای اتاق کنفرانس

تجهیزات مورد نیاز ویدئو کنفرانس

تجهیزات لازم برای ویدئو کنفرانس

دستگاه ویدیو کنفرانس

دوربین کنفرانس

سیستم ویدیو کنفرانس

وب کم کنفرانسی

گلیک

توسعه ارتباطات گلیک

شرکت توسعه ارتباطات گلیک

ویدئو کنفرانس چیست

تجهیزات مایکروسافت تیمز

میکروفون کنفرانس بی سیم اتوترک

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha