کارت کپچر چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت کپچر چیست و چه کاربردی دارد؟

کپچرکارت در انواع اکسترنال، اینترنال و مستقل وجود دارد که دو نوع اول برای ضبط تصاویر نیاز به اتصال به کامپیوتر دارند اما نوع سوم نیازی به رایانه ندارد.

 

کارت کپچر

کارت کپچر نوعی از سخت‌افزار است که برای انتقال، پردازش، ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری محتواهای ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سخت‌افزار با اتصال به کامپیوتر یا لپ‌تاپ، سیگنال ویدیویی خروجی از یک دستگاه را به فرمت دیجیتال مناسب برای پردازش و ذخیره‌سازی در کامپیوتر تبدیل خواهد کرد. سیگنال ویدیویی می‌تواند از انواع دستگاه‌ها مانند دستگاه پخش VHS، دوربین فیلمبرداری، دستگاه پخش DVD یا Blue-ray، کنسول بازی PS4، PS5، Xbox و ... خارج شده و پس از عبور از کارت کپچر به فرمت دیجیتال و رمزگذاری شده تبدیل شود. امکان اتصال کارت کپچر به دستگاه‌های ویدیویی متنوع سبب شده تا کاربرد‌های مختلفی برای این سخت‌افزار وجود داشته باشد. علاوه بر تبدیل فیلمها و تصاویر ویدیویی، پردازش تصاویر دستگاه‌های پزشکی، صنعتی، رباتیک و تجهیزات کلاس آنلاین از جمله موارد استفاده از کارت کپچر است. در سال‌های اخیر یکی از پرکاربردترین مصارف کارت کپچر برای اشتراک‌گذاری تصاویر تحت شبکه یا همان ویدئو استریمینگ و لایو استریم است. از این رو علاقه‌مندان به بازی‌های آنلاین و استریم‌گیمینگ و برگزار کنندگان همایش‌ها و وبینارها به این دستگاه نیاز خواهند داشت.

 

برای مطالعه بیشتر: وب کم حرفه ای

 

انواع کارت کپچر

با توجه به افزایش استفاده از کارت کپچر در سال‌های اخیر و پیشرفت‌های تکنولوژی انواع مختلفی از کپچر کارت تولید شده است. به‌طورکلی کپچرکارت در انواع اکسترنال، اینترنال و مستقل وجود دارد.  همان‌طور که از نام این مدل‌ها مشخص است دو نوع اول برای ضبط تصاویر نیاز به اتصال به کامپیوتر داشته اما مدل متسقل بدون نیاز به رایانه توانایی ضبط تصاویر را خواهد داشت. کارت کپچر بلک مجیک یکی از محبوب‌ترین کارت‌کپچرهای مستقل است.

از سوی دیگر هر کدام از انواع کارت‌کپچر ذکر شده به سه نوع آنالوگ ، دیجیتال و یا ترکیبی از هردو تقسیم‌بندی می‌شود.

 

  • کارت کپچر آنالوگ

عموما در کارت کپچرهای آنالوگ از پورت Composite برای ورودی تصویر استفاده می‌شود. البته در برخی از مدل‌های کارت کپچر آنالوگ پورت‌های S-Video و Component نیز وجود خواهند داشت. برای ورودی صدا نیز در این مدل از ورودی Line-in کارت صدا یا ورودی مستقیم صدای استریوی RCA استفاده می‌شود. البته امروزه استفاده از Line-in به دلیل افت کیفیت صدا و عدم همزمانی (سینک) صدا و تصویر تقریبا منسوخ شده است.

 

 

  • کارت کپچر دیجیتال

کارت کپچر دیجیتال برای ورودی تصویر به ورودی فایروایر یا همان 1394 ، ورودی HDMI ، ورودی HD-SDI یا ترکیبی از این موارد مجهز خواهد بود. البته در سال‌های اخیر به دلیل گسترش پورت‌های HDMI و SDI، ورودی 1394 کاربرد کمتری دارد از این رو در کارت‌های جداگانه‌ای که به نام کارت 1394 مشهور هستند با چیپ های مختلف NEC ، VIA ، Agere و Texas Instrument و با سرعت های 400 و 800 تولید می شوند.  از کارت 1394 فقط برای کپچر استفاده نمی‌شود و از آن برای اتصال دستگاه‌های صنعتی ، اسکنرهای حرفه‌ای و البته کارت‌های صدای استودیویی نیز استفاده می‌شود. امروزه کارت‌های کپچر جدید دارای ورودی HDMI یا SDI و یا هردوی آن‌ها بوده و برای کپچر تصاویر با رزولویشن بالا مناسب هستند.

 

  • کارت کپچر فول پورت

 کارت کپچر فول پورت، دارای ورودی‌های دیجیتال و آنالوگ است و کارایی هر دو نوع قبلی را خواهد داشت.

 

برای مطالعه بیشتر: راه اندازی ویدئو کنفرانس

 

کاربرد‌های کارت کپچر

 

  • کپچر تصاویر ویدیویی

یکی از کاربردهای کارت‌ کپچر تبدیل فیلم‌های قدیمی به فرمت دیجیتال است. از این رو اگر قصد تبدیل فیلم‌های VHS یا ضبط و تدوین فیلم‌های دوربین فیلم‌برداری خود را دارید ویدیو کپچر می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. البته در سالن کنفرانس‌ برای انتقال و ذخیره سازی تصاویر خروجی از دستگاه میکسر توسط ویدیو کپچر برای ضبط آماده خواهند شد. البته امروزه با استفاده از دوربین‌های دیجیتال و ذخیره‌سازی تصاویر بر روی کارت‌های حافظه SD نیاز به کارت‌های کپچر کمتر شده است اما همچنان این ابزار نقش مهمی در پردازش و ذخیره‌سازی تصاویر دارند.

 

  • گیم کپچر

یکی از فعالیت‌هایی که امروزه در میان افراد به‌ویژه علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری فراگیر شده است، گیم کپچر یا استریم‌گیمینگ است. گیمرهای حرفه‌ای با ضبط تصاویر بازی خود و اشتراک آن به صورت آنلاین با علاقه‌مندان، با دوستان خود و سایر گیمرها در ازتباط خواهند بود. با استفاده از کارت کپچر می‌توان تصاویر بازی‌های ویدیویی را از کنسول یا کامپیوتر دریافت و ضبط نمود یا بر روی اینترنت به اشتراک گذاشت.

 

 

  • پردازش تصویر

در صنعت، پزشکی، رباتیک و بسیاری از فعالیت‌های دیگر تصاویری با دوربین‌ها و نرم‌افزارهای مخصوص ثبت و ضبط خواهد شد. انتقال این تصاویر به کامپیوتر برای پردازش یکی دیگر از کاربردهای کارت کپچر است. البته باید در نظر داشت انتخاب کارت کپچر مناسب که توانایی اتصال به سیستم مورد نظر را داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

  • ویدئو استریمینگ و لایو استریم

شاید بتوان گفت آشناترین و ملموس‌ترین کاربرد ویدیو کپچر، ویدئو استریمینگ و لایو استریم است. با استفاده از کارت‌های کپچر هر تصویری از هر منبع ورودی را می‌توان برای اشتراک‌گذاری آنلاین و پخش لایو و زنده آماده نمود. از این رو در کلاس‌های‌آنلاین، همایش‌ها، سمینارها، برنامه های تلویزیونی، بازی های رایانه ای و بسیاری از موارد دیگر تصاویر با کمک ویدیو کپچر برای مخاطبان به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

 

کارت کپچر در سالن‌ کنفرانس

همان‌طور که اشاره شد یکی از مهم‌ترین کاربردهای کارت کپچر ویدئو استریمینگ و لایو استریم است. امروزه با افزایش نیاز به برگزاری جلسات یا سمینارها از راه‌ دور، سالن‌ کنفرانس به راهکارهایی برای شرکت در این رویدادها به‌صورت غیرحضوری مجهز شده است. با تجهیز سالن کنفرانس به کارت کپچر و تجهیزات استریم و اینترنت پرسرعت، می‌توان با استفاده از نرم‌افزارها یا سایت‌های میزبان شرایط را برای حضور افراد فارغ از مکان جغرافیایی آن‌ها فراهم نمایید.

 

برای مطالعه بیشتر: سیستم کنفرانس

 

عوامل مهم در خرید کارت کپچر مناسب

برای تهیه و انتخاب کارت کپچر مانند تمام تجهیزات دیجیتال نیاز به آشنایی با ویژگی‌های آن و شناخت دقیق نیازهای خود خواهید داشت. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در خرید کارت کپچر باید به آن‌ها توجه نمایید را با هم بررسی خواهیم کرد.

اولین تصمیمی که در زمان خرید کارت کپچر باید بگیرید اینترنال یا اکسترنال بودن آن است. به ‌طور کلی کارت کپچرهای اینترنال عملکرد بهتری دارند اما اگر در فضاهای متفاوت به ویدیو کپچر نیاز دارید ئیشنهاد ما تهیه یک کارت کپچر اکسترنال است. در نطر داشته باشید برای استفاده از کارت کپچر اینترنال حتما به کامپیوتر دسکتاپ نیاز خواهید داشت. موضوع دیگری که باید به آن توجه نمایید رزولوشنی است که قصد ضبط تصاویر با آن را دارید. البته پیشنهاد می‌گردد از کارت کپچرهایی با روزلوشن ۴K استفاده نمایید. اگرچه این کارت‌ها قیمت بالاتری دارند اما تا سال‌ها پاسخ‌گوی نیازهای شما خواهد بود. به یاد داشته باشید در انتخاب کارت کپچر دقت در تطابق ورودی‌های ویدیو کپچر با خروجی‌های دستگاهی که قصد دریافت تصاویر از آن را دارید، حیاتی است.

 

 

خرید تجهیزات سالن کنفرانس

شرکت توسعه ارتباطات گلیک علاوه بر فعالیت در زمینه ی خرید تجهیزات سالن کنفرانس، در زمینه های خرید ویدئو کنفرانس، خرید سیستم کنفرانس، خرید میکروفون کنفرانس، خرید وب کم، خرید دوربین کنفرانس، خرید Webcam، خرید وب کم کنفرانس، خرید وب کم لاجیتک، خرید وب کم برای استریم، خرید وب کم دست دوم، استعلام قیمت تجهیزات صوتی سالن کنفرانس، استعلام قیمت میکروفن ویدئو کنفرانس، استعلام قیمت سیستم کنفرانس، استعلام قیمت دوربین ویدئو کنفرانس، استعلام قیمت دوربین کنفرانس، استعلام قیمت وب کم logitech و سایرموارد به فعالیت مشغول است.

 

برای مطالعه بیشتر: محصولات اتاق ویدئو کنفرانس

 

جمع‌بندی

کارت کپچر یکی از تجهیزاتی است که کاربردهای متفاوتی و متنوعی دارد اما قبل از تهیه آن باید نسب به شناخت نیاز های خود اقدام نمایید. همان‌طور که اشاره شد ضبط، پردازش و ذخیره‌سازی تصاویر و همچنین استریمینگ از کاربرد‌های این تجهیزات خواهد بود. در سالن‌های کنفرانس نیز برای انتقال تصاویر از منابع مختلف و همچنین اشتراک‌گذاری تصاویر سالن نیاز به ویدیو کپچر خواهید داشت. برای انتخاب ویدئو کپچر بهتر است از یک متخصص این حوزه مشورت بگیرید تا هزینه تخصیص داده شده در مسیر درستی مصرف شود.

 

برای خرید انواع کارت کپچر با توسعه ارتباطات گلیک تماس بگیرید

 

     

 

برچسب ها :

کارت کپچر

انواع کارت کپچر

کارت کپچر دیجیتال

کارت کپچر فول پورت

کاربرد‌های کارت کپچر

کپچر تصاویر ویدیویی

گیم کپچر

پردازش تصویر

ویدئو استریمینگ و لایو استریم

کارت کپچر در سالن‌ کنفرانس

عوامل مهم در خرید کارت کپچر مناسب

کاربردهای کارت کپچر

خرید کارت کپچر

ویدئو استریمینگ

لایو استریم

بازی‌های آنلاین

گلیک

توسعه ارتباطات گلیک

روزلوشن ۴K

سالن‌ کنفرانس

ویدیو کپچر

ویدئو کنفراس

سیستم کنفرانس

کارت کپچر چیست

کارت کپچر اکسترنال

کارت کپچر اینترنال

کارت کپچر hdmi

کارت کپچر برای گوشی

کارت کپچر استریمینگ

کارت کپچر استریم

کارت کپچر اکسترنال easy cap

کارت کپچر بلک مجیک

کارت کپچر برای ps4

کارت کپچر با ورودی vga

کارت کپچر با ورودی hdmi

کارت کپچر پی سی

کارت کپچر تلویزیون

کارت کپچر تبدیل فیلم

کارت کپچر تصاویر

کارت کپچر تدوین

کارت کپچر تهران

کارت کپچر چند کاناله

کارت کپچر چهار کانال

کارت کپچر حرفه ای

قیمت کارت کپچر حرفه ای

کارت کپچر خرید

کارت کپچر خوب

کارت کپچر اینترنال خرید

کارت کپچر سه فیش

کارت کپچر قیمت

کپچرکارت

ویدئو کپچر

راه اندازی ویدئو کنفرانس

ویدئو کنفرانس

ویدیو کنفرانس

خرید تجهیزات سالن کنفرانس

تجهیزات سالن کنفرانس

خرید ویدئو کنفرانس

خرید سیستم کنفرانس

شرکت توسعه ارتباطات گلیک

خرید میکروفون کنفرانس

میکروفون کنفرانس

میکروفن کنفرانس

خرید وب کم

وب کم

خرید دوربین کنفرانس

دوربین کنفرانس

خرید میکروفن کنفرانس

خرید webcam

خرید Webcam

خرید وب کم کنفرانس

خرید وب کم لاجیتک

خرید وب کم برای استریم

خرید وب کم دست دوم

قیمت تجهیزات صوتی سالن کنفرانس

قیمت میکروفن ویدئو کنفرانس

قیمت سیستم کنفرانس

قیمت دوربین ویدئو کنفرانس

قیمت ویدئو کنفرانس

قیمت ویدیو کنفرانس

قیمت دوربین کنفرانس

قیمت وب کم logitech

قیمت وب کم

وب کم حرفه ای

دستگاه ویدئو کنفرانس

هزینه راه اندازی سیستم ویدئو کنفرانس

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha