تفاوت پروتکل های SIP و H323

تفاوت پروتکل های SIP و H323

پروتکل‌های SIP و H323 پروتکل‌های اصلی در برقراری ارتباط در ویدئوکنفرانس‌ها هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت پروتکل های SIP و H323 می پردازیم.

 

ویدیو کنفرانس یکی از شیوه‌های نوین و مهم در برقراری ارتباط بین افراد است. این شیوه کارایی‌های متفاوتی داشته و برای منظورهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات ویدئو کنفرانس نیز مانند سایر شیوه‌های برقراری تماس نیاز به پروتکل‌های ارتباطی خواهند داشت. دو مورد از اصلی‌ترین پروتکل‌های مورد استفاده در میان تجهیزات ویدئو کنفرانس SIP و H323 هستند که در ادامه با ویژگی‌های هریک و همچنین تفاوت‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 

پروتکل SIP چیست؟

SIP مخفف عبارت Session Initiation Protocol است. در این عبارت پروتکل (Protocol) مجموعه‌ای از استاندارهای جهانی برای ارتباطات میان کامپیوترها است. جلسه (Session) هر ارتباط آنلاینی مانند تماس تلفنی، کنفرانس و تماس تصویری شامل می‌شود. منظور از آغاز (Initiation)، شروع آن ارتباط است. بنابراین می‌توان آن را استانداردهای شروع جلسه یا تماس ترجمه کرد. پروتکلSIP ساختاری بسیار ساده و انعطاف‌پذیر داشته و بسیار برای سامانه‌های تلفنی و اینترنتی مبتنی بر شبکه های IP مناسب خواهد بود. از این پروتکل برای ارتباطات صوتی، تصویری و پیام‌رسان‌های لحظه‌ای استفاده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پروتکل SIP همخوانی آن با سخت افزار‌های مختلف است. این پروتکل جایگاه مطلوبی را در سیستم‌های voip به‌دست آورده است. نکته مهم دیگر در استفاده از پروتکل SIP امنیت بالای آن است. این پروتکل از یک سیستم رمزگذاری استفاده می‌کند که به آن Transport Layer security یا به اختصار TLS گفته می‌شود. TLS به معنای امنیت لایه انتقال بین تماس گیرنده و دریافت‌کننده  تماس است.

 

برای مطالعه بیشتر: سیستم کنفرانس

 

پروتکل H323 چیست؟

پروتکل H323 مجموعه‌ای از پروتکل‌ها است که به عنوان استاندارد رسانه‌ای سازمان بین‌المللی ارتباطات (ITU) برای انتقال صدا و تصویر از طریق اینترنت استفاده می‌شود. این پروتکل ارتباطی پیچید‌ه‌تر و لایه‌های بیشتری دارد از این رو رمزگذاری آن سخت‌تر خواهد بود. پروتکل H323 در جلسه‌های ارتباطی صوتی و تصویری بر روی شبکه‌ها بر اساس بسته‌هایی (PACKET) مورد استفاد قرار می‌گرد. با استفاده از پروتکل H323 می‌توان از ارتباط‌های تک نقطه‌ای و چند نقطه‌ای بهره فراوان برد.

 

تفاوت بین پروتکل های SIP و H323 چیست؟

همان‌طور که اشاره شد SIP  پروتکل ساده‌تری نسبت به H323  است. به علاوه در پروتکل SIP  پیام‌ها به صورت متن ارسال می‌شود، اما پیام‌های ارسالی توسط پروتکل H323 باینری خواهد بود. از دیگر تفاوت‌های این دو پروتکل میزان ماژولار بودن آن‌ها است. در این مورد کفه ترازو به نفع SIP سنگین‌تر خواهد بود. این بدان معناست SIP یک پروتکل ماژولار است در حالی که H323 خیلی ماژولار نیست. اشاره کردیم که علامت‌دهی و رمزگذاری درH323 پیچیدگی های زیادی را به همراه خواهد داشت اما در روتکل SIP علامت‌دهی خیلی ساده است. SIP دارای 37 عنصر در هر صفحه بوده ولی H323 صدها عنصر را دارا است. 

 

 

خرید تجهیزات ویدئو کنفرانس

شرکت توسعه ارتباطات گلیک علاوه بر فعالیت در زمینه ی خرید تجهیزات ویدئو کنفرانس، در زمینه های خرید ویدئو کنفرانس، خرید سیستم کنفرانس، خرید میکروفون کنفرانس، خرید وب کم، خرید دوربین کنفرانس، خرید وب کم کنفرانس، خرید وب کم لاجیتک، خرید وب کم برای استریم، خرید webcam، خرید تجهیزات سیستم کنفرانس، خرید تجهیزات مورد نیاز ویدئو کنفرانس، خرید تجهیزات صوتی سالن کنفرانس، خرید تجهیزات صوتی سیستم کنفرانس، خرید تجهیزات سالن کنفرانس، خرید تجهیزات صوتی و تصویری برای اتاق کنفرانس، خرید تجهیزات لازم برای ویدئو کنفرانس، استعلام قیمت تجهیزات صوتی سالن کنفرانس، استعلام قیمت میکروفن ویدئو کنفرانس، استعلام قیمت سیستم کنفرانس، استعلام قیمت دوربین ویدئو کنفرانس، استعلام قیمت دوربین کنفرانس، استعلام قیمت وب کم لاجیتک و سایرموارد به فعالیت مشغول است.

 

برای خرید انواع تجهیزات ویدئو کنفرانس با توسعه ارتباطات گلیک تماس بگیرید

 

     

 

برچسب ها :

اوت پروتکل های SIP و H323

پروتکل SIP چیست؟

پروتکل H323 چیست؟

پروتکل‌

پروتکل h323

پروتکل sip

پروتکل های voip

پروتکل sip در voip

پروتکل h.323

sip پروتکل

SIP مخفف چیست؟

TLS

استاندارد رسانه‌ای

سازمان بین‌المللی ارتباطات

ITU

تفاوت پروتکل های SIP و H323

تجهیزات ویدئو کنفرانس

ویدئو کنفرانس

گلیک

گلیک نماینده رسمی فروش دستگاه ویدئو کنفرانس

شرکت توسعه ارتباطات گلیک

سیستم ویدئو کنفرانس

سیستم کنفرانس

ویدیو کنفرانس

خرید ویدئو کنفرانس

خرید سیستم کنفرانس

خرید میکروفون کنفرانس

میکروفون کنفرانس

خرید میکروفن کنفرانس

میکروفن کنفرانس

خرید وب کم

وب کم

خرید دوربین کنفرانس

دوربین کنفرانس

وب کم کنفرانس

خرید وب کم کنفرانس

خرید وب کم لاجیتک

خرید وب کم برای استریم

تجهیزات سیستم کنفرانس

تجهیزات مورد نیاز ویدئو کنفرانس

تجهیزات صوتی سالن کنفرانس

تجهیزات صوتی سیستم کنفرانس

تجهیزات سالن کنفرانس

تجهیزات صوتی و تصویری برای اتاق کنفرانس

تجهیزات لازم برای ویدئو کنفرانس

خرید webcam

قیمت تجهیزات صوتی سالن کنفرانس

قیمت میکروفن ویدئو کنفرانس

قیمت سیستم کنفرانس

قیمت دوربین ویدئو کنفرانس

قیمت دوربین کنفرانس

قیمت وب کم

خرید تجهیزات ویدئو کنفرانس

توسعه ارتباطات گلیک

قیمت وب کم لاجیتک

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha