آکوستیک سالن کنفرانس

آکوستیک سالن کنفرانس

آکوستیک سالن کنفرانس، همایش، اتاق کنفرانس، از مسائلی است که باید در هنگام احداث سالن مورد توجه قرارگیرد.

 

آکوستیک سالن کنفرانس چیست؟

اصطلاح آکوستیک صدا عموم افراد را به یاد استدیو‌های ضبط موسیقی یا رادیو خواهد انداخت، اما رعایت اصول آکوستیک صدا در طراحی سالن‌های کنفرانس‌ و همایش نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از اساسی‌ترین الزامات طراحی و ساخت اتاق کنفرانس شفافیت صدا است. از سوی دیگر جلوگیری از ورود صداهای مزاحم بیرون از اتاق برای جلوگیری از اختلال در نظم و تمرکز افراد حاضر در اتاق اهمیت بالایی دارد. در برخی از سالن‌های کنفرانس ماهیت جلسه در حال برگزاری به‌گونه‌ای است که عدم خروج صدا و اطلاعات از داخل سالن ضروری است. همه این دلایل سبب می‌شود در زمان طراحی سالن کنفرانس، رعایت اصول آکوستیک صدا به یکی از مهم‌ترین وظایف طراحان و سازندگان سالن‌های کنفرانس تبدیل شود.

در لغت، آکوستیک به معنی شنیده شدن است اما در اصطلاح فنی، دانش ایجاد، پخش، انتقال، کنترل اصوات و مطالعه آثار آن‌ها در اماکن گوناگون را آکوستیک صدا می‌گویند. آکوستیک سالن همایش، سالن کنسرت، سینما و همچنین آکوستیک سالن کنفرانس و جلسات یکی از شاخه‌های آکوستیک بوده که در سال‌های اخیر توجه زیادی به آن شده است. تا جایی که رعایت اصول آکوستیک در این فضاها تبدیل به یک استاندارد برای سالن‌های همایش و کنفرانس شده است.

آکوستیک سالن کنفرانس و نجهیزات اتاق کنفرانس با توسعه ارتباطات گلیک

 

نکات مهم در تحقق اصول آکوستیک در طراحی سالن کنفرانس

اگر چگونگی طراحی اتاق کنفرانس با کیفیت صدای عالی‌ برای شما اهمیت دارد، این مقاله می‌تواند پاسخ‌گوی سوالات شما باشد. در ادامه به بررسی چند نکته مهم و ضروری که تاثیر به‌سزایی در کیفیت صدای سالن کنفرانس خواهند داشت، می‌پردازیم.

 

  • رعایت نیازمندی‌های آکوستیک در طراحی و ساخت سالن کنفرانس

نیازمندی‌های آکوستیک صدا در سالن‌های کنفرانس را می‌توان در دو بخش طراحی و ساخت دیوار‌ها و سقف سالن و طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بررسی کرد. برای مثال در بحث طراحی و ساخت دیوارها و سقف، عدم ساخت دیوارها به صورت موازی به شکست امواج صوتی در سالن و در نهایت تولید صدای بهتر، تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

اهمیت تاثیر لوازم استفاده شده در دکوراسیون و نحوه چیدمان در کیفیت صدای سالن کنفرانس سبب شده است معماران و طرحان داخلی علاوه بر زیبایی سنجی دکوراسیون به اصول آکوستیک صدا در فضای داخلی سالن‌های کنسرت، آمفی تئاتر و کنفرانس توجه نمایند. ایجاد انحناهای هدفمند برای شکست صدا از نمونه‌های توجه طراحی داخلی به این اصول است. در نظر داشته باشید در برخی از سالن‌های جلسه و کنفرانس ابعاد و ویژگی‌های سالن به گونه‌ای است که نیازی به سیستم‌های صوتی و میکروفون کنفرانس نخواهد  بود. از این رو در این سالن‌ها طراحان داخلی و معماران با استفاده از سطوح و شکست و انعکاس صدا در برخورد با آن‌ها، شرایط را برای توزیع صحیح و یکنواخت صوت در سالن فراهم کرده تا صدای سخنران به‌خوبی و با کمترین تاخیر به گوش حضار برسد.

 

  • تجهیزات، ادوات و سیستم‌های مورد استفاده در سالن‌های کنفرانس

انتخاب یک سیستم صوتی مناسب در سالن کنفرانس یکی از مهم‌ترین موارد در کیفیت صدای سالن کنفرانس خواهد بود. سیستم صوتی باید با کمک محاسبات مهندسی صوت و به‌دقت انتخاب و جانمایی شود تا علاوه بر توزیع مناسب صوت از انعکاس، فیدبک یا تجمع اضافه صدا جلوگیری شود. همچنین در انتخاب سایر تجهیزات سیستم‌های مورد استفاده از جمله سیستم‌های ضبط و پخش تصویر مانند وب کم حرفه ای و مانیتور‌های سالن کنفرانس، باید به صداهای تولیدی توسط فن و مکانیزم‌های داخلی آنان نیز دقت کرد.

 

  • تجهیزات و متریال دکوراسیون

همان‌طور که اشاره شد لوازم مورد استفاده در دکوراسیون و نحوه چیدمان آن‌ها تاثیر به‌سزایی در توزیع و کیفیت صدا در سالن کنفرانس خواهد داشت. از این رو در زمان انتخاب و استفاده از این تجهیزات نیز باید به اصول و نکات آکوستیک صدا توجه داشت. یکی از مواردی که در دکور سالن‌های کنفرانس استفاده می‌شود پنل‌های دکوراتیو، ابرهای آکوستیک و پارچه‌های عایق صدا هستند.

 

  • عایق بندی سالن کنفرانس

در ابتدای مقاله به دلایل اهمیت عایق‌بندی و جلوگیری از تبادل صدا با بیرون از سالن اشاره کردیم. جلوگیری از نفوذ صداهای ناخواسته به داخل سالن و یا نشست صدا از سالن به خارج آن، یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اصول آکوستیک صدا در سالن‌های کنفرانس است. در ادامه به‌طور مفصل درخصوص نحوه و ابزار عایق بندی سالن‌های کنفرانس صحبت خواهیم کرد.

یکی از عواملی که ممکن است صدای مزاحم زیادی در سالن ایجاد کند، سیستم تهویه است. از این رو نیاز بوده با استفاده از مواد مناسب نسبت به عایق‌بندی و کاهش صدای این سیستم‌ها نیز اقدام نمود.

 

برای مطالعه بیشتر: سیستم ویدئو کنفرانس

 

انواع عایق صوتی

برای عایق‌بندی صوتی سالن‌های کنفرانس متریال و ابزار مختلفی وجود دارد که با توجه به نیاز می‌توان از آن‌ها بهره برد. آشنایی با این متریال می‌تواند در تصمیم‌گیری و حصول نتیجه بهتر کمک کند.

 

پنل های دکوراتیو جذب صدا

پنل‌های دکوراتیو جذب صدا، محصولاتی هستند که علاوه بر تاثیر بر کیفیت صدای سالن کنفرانس و سیستم کنفرانس، به عنوان متریال دکوراسیون نیز قابل استفاده بوده و به زیبایی سالن کنفرانس خواهد افزود. این پنل‌ها اطراف محیط اتاق کنفرانس، دیواره آن یا در سقف قرار گرفته و با جذب انعکاس صوت و خارج کردن آن از محیط سبب وضوح صدای اصلی در سالن خواهند شد. استفاده از پنل‌های جذب صدا در پایین آمدن سطح سر‌و‌صدای پس زمینه، از بین بردن سیگنال‌های مبهم موثر خواهد بود.

 

پارچه های عایق صدای سالن کنفرانس

پارچه‌های عایق صدا برای گرفتن و از بین‌بردن پژواک صدا در اتاق و افزایش کیفیت صدای سالن کنفرانس استفاده خواهند شد. این پارچه‌ها در اندازه دلخواه قابل برش و سفارش هستند از این رو از این مواد نیز برای افزایش زیبایی دکور نیز می‌توان استفاده کرد. این پارچه‌ها با استفاده از گیره‌های مخصوص به راحتی در هر جایی از فضای سالن کنفرانس که مورد نظر شما باشد قابل نصب هستند. پارچه‌های صوتی می‌توانند به عنوان یک ابر صوتی در اتاق نصب شوند در این صورت دیگر نیازی به تغییر دیوارها برای رعایت اصول آکوستیک صدا نخواهد بود.

 

برای مطالعه بیشتردستگاه ویدیو کنفرانس

 

عایق‌های تصویری

ماهیت عایق‌های تصویری همانند پنل‌های دکوراتیو خواهد بود با این تفاوت که در این عایق‌ها به جای استفاده از رنگ سیاه از تصاویر استفاده خواهد شد. این نوع از عایق صوتی را می‌توان شخصی‌سازی پنل‌های دکوراتیو دانست. از عایق‌های تصویری برای نشان دادن لوگو در سالن کنفرانس نیز می‌توان بهره برد. به وضوح مشخص است تاثیر عایق‌های صوتی در زیبایی دکوراسیون سالن کنفرانس از سایر متریال عایق‌بندی بیشتر خواهد بود.

 

مراحل عایق بندی سالن کنفرانس

برای عایق‌بندی سالن‌های کنفرانس باید از متخصصین این حوزه کمک گرفت. به‌طور کلی عایق‌بندی سالن‌های کنفرانس علاوه بر تاثیر بر کیفیت صدای سالن، در زیبایی و نمای سالن کنفرانس نیز موثر خواهد بود.

 

مرحله اول: اندازه گیری سالن کنفرانس

در این مرحله نیاز به تهیه نقشه دقیق سالن کنفرانس است. اندازه‌گیری دقیق ابعاد سالن کنفرانس به دلیل تاثیر در محاسبات مهندسی صدا بسیار حائز اهمیت است.

 

مرحله دوم: تجزیه و تحلیل

در این مرحله متخصصین و مشاوران این حوزه با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی اقدام به انجام محاسبات و برنامه‌ریزی برای حصول بهترین نتیجه خواهند کرد. در این مرحله برای استفاده از انواع عایق صوتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

مرحله سوم: تایید طرح

نقش شما به عنوان کارفرما و صاحب اتاق کنفرانس در این مرحله بسیار پررنگ خواهد بود. در این مرحله پس از بررسی طرح‌های ارائه شده و مشورت با متخصصین باید نسبت به تائید طرح و تامین مالی آن برای اجرا اقدام نمایید.

 

مرحله چهارم: اجرا

این مرحله آخرین و مهم‌ترین مرحله عایق بندی سالن‌ کنفرانس است. نتیجه تمام مراحل و برنامه‌ریزی‌ها در این مرحله به بار خواهد نشست.

 

برای تجهیز سالن کنفرانس و خرید سیستم کنفرانس، تماس بگیرید

 

     

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha